חוק הקמת האיגוד- "חוק הסדרת הטיפול בחופי הכינרת, התשס"ח 2008"
דו"ח מבקר המדינה לשנת 2004 מצא ליקויים רבים באופן ניהול חופי הכינרת. בין הליקויים היו סגירת וחסימת חופי הכינרת ומניעת גישה חופשית לחלקים נרחבים ממנה; הקמת גדרות בלא היתרי בניה כחוק המונעות מהציבור מעבר חופשי; פעילות אכיפה דלה נגד מחזיקי חופים ללא חוזה. ההתקשרויות החוזיות עם מפעילי החופים נערכו ללא מכרז בניגוד לחוק חובת המכרזים. לדברי המבקר, נופשים שביקשו לשהות בחופים רק שעה- שעתיים נדרשו לשלם עבור חניה יומית. כמו כן, מבדיקת המבקר עלה, כי ישנם חופים שאף גבו בניגוד לחוק תשלום מהולכי רגל. ברקע כל זאת, מצב תשתיות התחבורה, המים והביוב היה ירוד ביותר.
ב- 8 באפריל 2008 התפרסם "חוק הסדרת הטיפול בחופי הכינרת", שבמסגרתו הוקם איגוד ערים כינרת. בחוק נקבע, כי זרוע הביצוע של האיגוד תהיה רשות ניקוז ונחלים כינרת.
מרגע הקמת איגוד ערים כינרת מצב פני החופים השתנה. חופי הכינרת הוחזרו לציבור, החופים טופלו ומתוחזקים באופן קבוע וניהול החופים מתבצע ביד רמה.
פקחי מחלקת הפיקוח והאכיפה של אגף מינהלת הכינרת מבצעים בפועל את עבודות הפיקוח והאכיפה של איגוד ערים כנרת, וזאת מתוקף "חוק הסדרת הטיפול בחופי הכינרת" אשר כולל בתוספת השניה לחוק גם רשימת חיקוקים לאכיפה ע"י פקחי האיגוד.
מתוקף הסמכות שניתנה לאיגוד ערים כינרת בחוק הסדרת הטיפול בחופי הכינרת, חוקק האיגוד חוקי עזר להסדרת הרחצה והשהות בחופים:
כללים לפטור חלקי מאגרת חניה (העמדת רכב וחנייתו בתחום חופי סובב כינרת) תשע"ב 2011
חוק עזר לאיגוד ערים כינרת (הסדרת הרחצה בכינרת) (תיקון) , התשפ"א – 2021